linneavikberg

Homa-Bay

Hej fran Afrika!

Efter drygt ett dygns resande kom jag tillslut fram till Homa-Bay. Nixon, som jag bor hos, motte mig pa flygplatsen i Kisumu, varifran vi tog en taxi och sedan en liten buss (som de naturligtvis packade med X antal personer mer an antal saten) och det tog 3-4 h att komma fram.
Familjen bor i ett valdigt litet plat-skjul skulle jag vilja kalla det, kanske 25-30 kvm stort fordelat pa 3 rum - ett vardagsrum dar vi ater och kollar pa tv ( ca 15"), foraldrarnas sovrum/forvaringsrum och barnens/mitt rum som ocksa ar koket. Jag sover pa en vaningssang med flickorna Daniella, 5ar, och Scovia, 10 ar.
Folk ar verkligen fattiga har men verkar i alla fall ha mat for dagen och tak over huvudet. Hos Nixon och Eunice finns det el men inget rinnande vatten, sa jag koper flaskvatten och duschar gor vi i ett annat platskjul med hal i golvet, med hjalp av hinkar. Toaletten finns i skjulet bredvid och det ar i princip ocksa bara ett hal i marken.

Hittills har jag tyckt att det har varit lite jobbigt pga det ar saa varmt, och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig runt folk och exakt hur noga/nojjig jag ska vara med hygienen. Som det verkar ar Homa Bay i alla fall en relativt frisk stad. Efter en natts halvdan somn (behovde ta igen lite efter ca 40 vakna timmar) kanns det redan lite battre och trots att idag och igar faktiskt har varit valdigt langtrakiga sa tror jag att jag ska trivas har den kommande manaden.

Idag har i alla fall Daniella tagit med mig pa en liten promenad i stan, och i morgon ska jag fa se en bit land som de har kopt dar de planerar att bygga ett nytt hus dar de sjalva ska bo och dar de kan ha rum far volonarer ocksa. Till veckan ska jag besoka skolan/orna dar jag mest troligt ska spendera resten av mina dagar har.

Har ingen bild att lagga upp just nu da jag inte vagat ta upp kameran har an men det kommer forhoppningsvis. Kommer bli stammis pa Nixons kontor for att lana datorn.

Hoppas det ar bra med alla hemma sa hors vi nar vi hors!




Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback