linneavikberg

30/10/16

Hej!
Nu ar det dag 4 som jag befinner mig i Homa-Bay och jag borjar kanna mig lite mer hemmstadd. Det ar valdigt avslappnat har och jag ar arligt talat lite rastlos. De bryr sig inte sarskillt mycket om klockan, gillar verkligen att vila, aven efter att de inte har gjort nagonting speciellt.
Igar tog Nixon med mig till byn dar de kopt lite mark och visade mig och forklarade vad de tankt gora dar. Kommer bli hur bra som helst! Onskar att de redan hade varit klara med det projektet for jag hade hellre bott dar ute pa landet an inne i stan. Sa skont att bara sitta dar under ett trad och las en bok eller nat! Har kan jag inte direkt sitta ute pa det sattet, vilket ar synd. Kan hur som helst inte lasa en bok for Daniella vill ha min uppmarksamhet hela tiden. De tycker verkligen att det ar fascinerande med vita manniskor. Jag har inte sett en enda annan vit person sen jag lamnade flygplatsen sa det ar val inte sa konstigt att de inte ar vana. Nagra barn som jag traffade igar tyckte att mitt armhar var valdigt markligt och de fragade hur manga tander jag hade. Jag sa 32, samma som ni och forklarade att vi ar exakt likadana forutom att skinnet ser annorlunda ut.

Igar kvall lekte barnen utanfor "huset", sjong och dansade och hade som en liten uppvisning. Lite forvanad jag blev nar de mitt i allt ihop borjade sjunga "Sma grodorna" och dansa som vi gor runt granen!? De hade tydligen lart sig den i skolan.

Idag har jag hjalpt till att tvatta lite, vilket de naturligtvis gor for hand, och sen har jag bara "vilat" pa Nixons kontor. Han hade en del jobb att gora sa jag foljde - bla for att fa lana datorn, men har mest suttit och vantat och kollat i nagra mattebocker som lag har.

Jag har vagat anvanda kameran nu nar Nixon har forklarat att anledningen till att vissa blir irriterade om man tar kort pa dem ar for att de forvantar sig att vita personer tar kort for att tjana pengar pa dem, som de sedan inte delar med dem som ar med pa bilden. Men sa lange jag ar med Nixon kan han forklara att jag bara tar for privat bruk, om nagon skulle bli stott. Fragde dessutom hur det ar med brott har i Homa-Bay och han sa att det storsta problemet ar stold i hemmen - ofta pa natten om ingen ar hemma. Snatterier och vald verkar inte vara sa vanligt sa det kanns bra.


En liten marknad som typ hor till slummen.
 

Detta ar vid hamnen till Viktoriasjon. Det tog ett tag innan jag fattade att detta var sjon. Den ar totalt igenvuxen 1-2km ut fran stranden sa de har verkligen svart att fa tag i fisk just nu.

Har ar fiskmarknaden vid hamnen. For tillfallet importerar de fisk fran en annan by. Pa de har stallningarna torkar de sma-fisk.

Har ser ni en glimt av "innergarden" dar vi bor.
Nagra av barnen som bor vid oss, blir helt till sig sa fort jag har kameran framme. Lite synd tycker jag for jag vill ju ta bilder pa dem nar de gor vad de nu gor i vanliga fall.
Sa har ser mitt "sovrum/koket" ut. Det luktar lite konstigt men det funkar faktiskt valdigt bra anda.

Barnen i byn vi besokte igar. De har nog aldrig nagonsin sett en vit person sa de var annu mer fascinerade. De var inte lika duktiga pa engelska dock sa nar Nixon lamnade mig sjalv med dem blev det lite stelt. Men vi spelade boll och sa kollade de om jag kunde rakna. 2+2 och sanna tal. Jag fick godkant.
Pa vag tillbaka fran byn.
Det finns flera "hotel" som inte alls ser ut som man ar van att se dem haha. Detta ar ett av de trevligaste jag sett hittills.

Nu har jag trasmak efter att suttit har i ett antal timmar sa vi ska nog ga tillbaka och vila lite nu, haha.



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback