linneavikberg

Good Samaritan

Jag bor som sagt hos en man som heter Nixon och hans familj. Han ar valdigt engagerad I en organisation som heter Good Samaritan. Innan jag kom hit forstod jag inte riktigt exakt hur de jobbar och med vad, men efter att han har forklarat alla olika projekt de jobbar pa, och aven traffat andra som ar engagerade I den har organisationen har jag en battre bild av vad de gor for nagonting.

Till att borja med sa hjalper de ca 25 barn, som forlorat en eller bada foraldrarna, varav vissa bor hos slaktingar eller fosterfamiljer. De har noga valt vilka barn de ska hjalpa genom att intervjua familj och bekanta om barnets bakrund och nuvarande situation samt barnet sjalvt for att forsakra sig om att deras pengar inte gar till spillo hos ett o-motiverat barn. De hjalper bland annat till att betala skol-avgiften, bocker och klader.
Ett annat projekt de planerar att genomfora under 2017 ar att bygga en typ forlaggning i byn intill. Hittills har de just och pass betalat av tomten. De tanker bygga ett hus dar Nixon och hans familj ska bo, och ta emot besokare som mig samt kunna ge de foraldralosa barnen en tillflykt nar det behovs. De ska dessutom agna sig at jordbruk for att till viss del kunna forsorja sig sjalva och sina besokare, och forhoppningsvis aven kunna skanka en stor del av skorden till skolan och barnens familjer.

Pa lang sikt vill de aven starta upp en skraddar-skola for kvinnor som inte har nagon utbildning sa att de ska kunna jobba som skraddare. Eunice, Nixons fru, ar utbildad och valdigt duktig pa att sy sa det ar hon som kommer halla i det projektet. Men symaskiner ar dyra och just nu har de ingenstans att halla till.
Dessutom vill de starta en dator-skola dar de kan utbilda folk i grundlaggande data-kunskap. Ingen har datorer hemma och fa har tillgang till dem, men nar de ska soka jobb ar det ofta viktigt att kunna litegrann atminstone.

Det projektet de planerar att genomfora och som jag tycker kanns mest akut ar att bygga ut skolan. Jag fick ju folja med Grace, som ager en privat skola dar de undervisar barn fran forskolealder till klass 6, och hon berattade om hur de jobbar och vad de skulle vilja gora i framtiden. Till att borja med behover de bygga ytterligare ett klassrum att undervisa i, da de bara har 6 rum. Skolaret har i Kenya borjar i Januari, sa nu har barnen lov (ett mycket langre lov an normalt pga ny minister), och de har just avslutat sina arskurser. Barnen som har gatt ut klass 6 har alltsa ingenstans att ta vagen infor det kommande aret, alla skolor har i kring ar overbelastade. Grace vill bygga ut for att kunna ge dem atminstone ett ytterligare ars utbildning , och forhoppningsvis aven bygga ut ytterligare innan 2018. Sa jag har bestamt mig for att forsoka hjalpa dem att genomfora detta, forhoppningsvis fa byggnaden helt klar innan jag aker harifran. Sa jag behover lite hjalp, for det som fattas ar pengar.

Grace har visat mig planen och budgeten och for att bygga det har extra klassrummet behovs inte ens 10,000 svenska kronor. Jag hoppas att ni, vanner och familj och vanners vanner kan hjalpa mig att gora detta. Jag kom trots allt till Kenya for att forsoka gora skillnad. Det har skulle gora skillnad, och jag vet ju exakt vad pengarna skulle ga till - det ar till och med jag som kommer hantera pengarna.

Sa alla som kanner sig manade att hjalpa oss med det har , swisha en valfri summa till mig 070-6529286. Kanske kan du avvara 100, 200, 500 kr for att hjalpa dessa barn att fa minst ytterligare ett ars utbildning?

Pa fredag ska jag aka tillbaka till skolan och traffa alla elever dar, inklusive de foraldralosa barnen som Nixon och Good Samaritan forsoker hjalpa.

Update: Sjalv kommer jag lagga minst 10:- for varje 100:- jag far in, dvs 1000:- om ni ar 100 st som skickar 100:- var. Om vi (ni) skulle fa ihop 8000:- sa kommer jag lagga 2000:-, for att kunna genomfora detta. Eventuellt overskott efter att bygget ar genomfort kommer att ga till att betela barnens skol-avgift framover.


Anonym

Hur mycket går du in med själv då?

2016-11-02 / 15:57:33
Linnea

Du är en så fin människa Linnea 🤗💕

2016-11-03 / 17:49:59
BLOGG: http://linneajoo.blogg.se
Anonym

Hej Linnea! Vilken spännande resa du gör! Jag var själv i Botswana i fjol ihop med SOS Barnbyar. Jag skulle vilja veta mer om resan du gör. Du kan väl slänga iväg ett mess till mig på FB när du kommit hem. Ha det så bra och kämpa på!
Mvh
Björn Damm

2016-11-03 / 22:30:26
Anonym

Hej Linnea! Vilken spännande resa du gör! Jag var själv i Botswana i fjol ihop med SOS Barnbyar. Jag skulle vilja veta mer om resan du gör. Du kan väl slänga iväg ett mess till mig på FB när du kommit hem. Ha det så bra och kämpa på!
Mvh
Björn Damm

2016-11-03 / 22:30:26

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback