linneavikberg

Tisdag, dag 6

Hej!
Dagarna har nere gar faktiskt valdigt langsamt, da jag egentligen inte gor sa mycket. Det ar frustrerande for jag kom ju hit for att jag ville hjalpa pa nagot satt. Organisationen som Nixon ar med i har valdigt manga bra ideer och stora visioner for vad de vill gora for att hjalpa kvinnor och barn har i Homabay, men de har inte pengar nog for att genomfora dem. Dessutom ar skolorna nerlagda just nu pga nationella prov samt att Kenya nyligen bytt skol-minister. Sa hittills har jag mest traffat nagra av Nixons bekanta och pa sa satt fatt lara mig en del om hur de lever har. Marie, som jag var med idag berattade att de som ar statligt anstallda inte har fatt nagon lon pa tva manader. De har inte heller fatt nagon forklaring pa varfor eller ett svar pa nar lonen kommer.


Igar fick jag haka pa den har kvinnan, Grace, som visade mig den delen av staden hon bor i - vilket var betydligt finare och renare an dar jag bor med Nixon - men som anda raknas som slum-omrade sa hon. Har star hon och hennes dotter Rejoyce Gloria utan for skolan som hon ager. I den har langan undervisar de klass 1,2,3 pa totalt ca 100 elever.
Ett av klassrummen.
Det har ar "forskolan".
Overallt dar de inte har plank byggda av platskrot, har de taggtradsstangsel. Inklusive runt skolan och mellan bostaderna.

Idag har jag varit med en annan van till Nixon, som egentligen inte hade nagot speciellt att visa men hon ville bara traffa mig och prata. De ar som sagt inte alls vana vid vita personer och enligt Nixon ar det manga som tror/tycker att vi ar valdigt speciella och intelligenta, och har mycket pengar saklart, och det ar darfor manga vill traffa en/halsa pa en.
Marie var valdigt trevlig och berattade bland annant att hennes drom/mal i livet ar att gifta sig med en svensk eller amerikanare for att kunna flytta dit. Sa hon fragade om jag hade nagra vanner som skulle kunna tanka sig att gifta sig med en afrikansk kvinna. Sa ni kan ju hojta till om nagon ar intresserad.
Hon visade mig iaf bla Viktoria-sjon. Det har "sjograset" staller verkligen till med problem for dem men det ar vackert...
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback